۲۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷

همزمان با سالروز بازگشت آزادگان به میهن؛

کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق» تجدید چاپ شد

کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق» تجدید چاپ شد

چاپ دوم کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردوگاه‌های عراق» نوشته علی اصغر امانی‌زاده همزمان با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی توسط انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوران سخت اسارت قسمتی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که رزمندگان سلحشور جبهه و جنگ به آن شکوه و جلال ویژه‌ای بخشیدند. آن همه مظلومیت، ایثار، معنویت و خوبی های انسانی را باید به نسل‌های بعد و مردمی که اطلاعی از آن ندارند، معرفی کرد و این کتاب سعی کرده با زبانی روان و ساده این لحظات سخت و طاقت فرسا برای اسراء را به تصویر بکشد.

بررسی مسئله اسارت در جنگ تحمیلی بیانگر این حقیقت است که اسارت در این ابعاد، چهره‌ای نو و ناشناخته برای ملل جهان و حتی برای ملت شریف ایران دارد. و متاسفانه توصیف اسارت به شکل ناقص و خلاصه کردنش در کتک خوردن، شکنجه و سوء تغذیه بدون در نظر گرفتن واقعیت‌هایی که باعث خلق صحنه‌های متفاوت و ایثار به گونه‌ای که موجب حیرت دشمنان اسلام و انقلاب شده، حق مطلب را ادا نمی کند؛ و به غلط نام اسیر با شکنجه و شلاق و کابل و سیم خاردار عجین شده است.

نویسنده اثر سعی کرده چهره‌ای نو از اسارت، آن هم از زبان آزادگان سرافراز میهن اسلامی، به نسل های آینده ارائه دهد. همچنین در این کتاب سعی شده با توجه به پایان نیافتن قطعی تبادل اسرا و محدودیت‌هایی که برای درج تمامی مطالب مربوط به جنگ، و نیز مشکلات فراوانی که در تحقیق میدانی و اسناد شفاهی وجود دارد، ابعاد دیگر اسارت نیز مانند شهادت، ایثار و پایمردی آزادگان و ظلم دشمنان نشان داده شود.

انگیزه اصلی نویسنده کتاب ثبت وقایع و شناساندن ابعاد گوناگون اسارت اسیران ایرانی در عراق بوده است. کتاب «بررسی وضعیت اسرای ایرانی در اردگاه های عراق» در 8 فصل کلی تدوین شده است. فصل اول تاریخچه‌ای از شروع جنگ میان عراق و ایران است و بهانه‌هایی را که برای شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وجود داشته، با استناد به منابع تاریخی موجود بررسی کرده است.

در فصل دوم نویسنده به تعریفی از اسارت و رزمنده می‌پردازد و چگونگی دستگیر شدن و مواجهه با اسارت را مورد ارزیبابی قرار می‌دهد. در این فصل همچنین اسارت از منظر روانشناسی مورد توجه قرار گرفته و جنبه‌های روانی اسرا به خوبی تعریف شده است. فصل سوم کتاب گذری بر سیر تاریخی رفتار با اسیران جنگی دارد و این رفتارها را از منظر اسلام و احادیث موجود از ائمه اطهار مورد نقد و بررسی قرار داده است. همچنین مطالبی را درباره حقوق اسیران جنگی در قرون معاصر در بر می‌گیرد.

در فصل چهارم خواننده با موقعیت کشور عراق و اسارت‌گاه‌های آن آشنا می‌شود. در این فصل موقعیت اردوگاه‌های منطقه رومادیه، موصل و تکریت از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل پنجم نگرشی به وضعیت اسرای جنگی ایران و عراق دارد و عملکرد رژیم بعث عراق در رفتار با اسیران جنگی، شرح لطمات وارده به سلامت جسمی اسیران، شرایط عمومی زندانیان جنگی در اردوگاه‌ها، شرایط زیستی مشترک بین اردوگاه‌ها، انواع بیماری‌ها و امراض اسارت، شکنجه‌ها و رنج‌ها، روش‌های شکنجه و اطلاعات آماری اسرای عراقی را مورد توجه قرار می‌دهد.

در فصل ششم بافت نیروهای اسیر ایرانی در اردوگاه‌های عراق و ویژگی‌های نگهبانان عراقی، در فصل هفتم قوانین بین‌المللی در کسب خبر و روابط اسیران، و در فصل آخر کتاب نیز تعلیمات هنری، فرهنگی و آموزشی در اسارت مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب با 206 صفحه مصور و قیمت 9 هزار تومان به چاپ رسیده است.

کد خبر 2351798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha